
Science Editorial Statement Concerning 
Stem Cell Manuscripts by Woo Suk Hwang, et al. 

--12 January 2006-- 
 

Note--As a service to reporters and the public, the AAAS Office of Public 
Programs and Science Editorial are providing the following chronology of 
events related to two stem-cell papers published in Science. This information 
is accurate to the best of our knowledge, as of this writing. The situation is 
complicated, however, and we reserve the right to correct or amend this 
chronology as new information comes to light. Please check back for any 
updates. 

 
 
The following statement concerns two papers published in Science by Dr. 
Woo Suk Hwang et al.: 
 

• “Evidence of a Pluripotent Human Embryonic Stem Cell Line 
Derived from a Cloned Blastocyst” (February 12, 2004, Science 
Express; March 12, 2004, Science); and 

• “Patient-Specific Embryonic Stem Cells Derived from Human  
SCNT Blastocysts” (May 19 2005, Science Express; June 17,  
2005,  Science).  

 
Dr. Hwang was the lead author on both of these papers. Dr. Gerald Schatten 
of the University of Pittsburgh Medical Center was a co-author on the 2005 
paper only. 
 
Science editors have been assessing a series of issues related to these papers.  
 
The specific chronology of events, beginning with the most recent 
developments first, is as follows: 
 
(25.) 12 January 2006, 5:00 pm U.S. ET – Science published an editorial 
retraction of the 2004 and 2005 Hwang et. al papers on the Science Express 
website (http://www.scienceexpress.org).  
 
An excerpt from the editorial retraction is below. The full retraction is 
available at http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1124926v1. 
 

http://www.scienceexpress.org
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1124926v1


“Because the final report of the SNU investigation indicated that a 
significant amount of the data presented in both papers is fabricated, the 
editors of Science feel that an immediate and unconditional retraction of 
both papers is needed. We therefore retract these two papers and advise the 
scientific community that the results reported in them are deemed to be 
invalid.”  
 
(24.) 10 January 2006, 2:00 pm U.S. ET – Science’s editor-in-chief Donald 
Kennedy has provided the following statement.  
 
“The journal Science has received and reviewed the summary of last night’s 
report of the Seoul National University investigating committee, which 
charges the Hwang group that published two stem cell papers in Science in 
2004 and 2005 with fraud resulting from serious research misconduct. The 
authors of the latter paper had earlier agreed to a retraction; since the other 
paper also is implicated in these misconduct findings, Science will be 
retracting it editorially as well. 
 
“We have been providing, on Science’s Web site, a running chronology of 
this problem since it was first identified, along with editorial updates in an 
effort to provide the scientific community with information about the status 
of the research and our efforts to support investigations of its conduct at 
Seoul National University and at the University of Pittsburgh. 
 
“We are doing a systematic review of the editorial history of both papers and 
our procedures for evaluating them, to search for ways in which we might 
improve those. I have pointed out in the past that even unusually rigorous 
peer review of the kind we undertook in this case may fail to detect cases of 
well-constructed fraud. To support this effort, we are calling on outside 
experts, including members of our Board of Reviewing Editors and our 
Senior Editorial Board.   
 
“They and we will be considering options for providing additional 
procedural safeguards.  These could include, for example, requiring all 
authors to detail their specific contributions to the research submitted, and to 
sign statements of concurrence with the conclusions of the work. We are 
implementing improved methods of detecting image alteration, although it 
appears improbable that they would have detected problems in this particular 
case.   
 



“Fraudulent research is a particularly disturbing event, because it threatens 
an enterprise built on trust. Fortunately, such cases are rare -- but they 
damage all of us. Fraud is unlikely to be eliminated completely through the 
process of scientific publishing, and truth in science ultimately depends upon 
confirmation. But at Science, we are determined to do everything in our 
power to evaluate our own procedures for detecting research misconduct, 
and we will communicate the results of this effort to the scientific 
community when it is complete.” 
 
(23.) 09 January 2006, 5:50 pm U.S. ET -- The journal Science continues to 
move as swiftly as possible toward the retraction of the Hwang et al. May 
19, 2005 stem-cell article (May 19 2005, Science Express; June 17, 2005, 
Science). As of 5:50 p.m. U.S. ET on Monday, 09 January, however, Science 
editors were still awaiting the final results of an investigation conducted by a 
team at the Seoul National University (SNU).  
 
Last Friday, Science editors e-mailed the head of the SNU investigation 
team, Dr. Roe Jung-hye, requesting an update on the committee's findings 
prior to a press conference that is expected to take place Tuesday, 10 
January in Seoul. Editors have not yet received a response to that request.  
 
Science editors also are taking other steps to try and gather as much 
information as possible. These steps have included e-mailing technical 
questions to co-authors of the 2004 Hwang et al. paper in Science (February 
12, 2004, Science Express; March 12, 2004, Science); seeking advice from 
Science's Senior Editorial Board; successfully urging Dr. Sung-Il Roh of 
MizMedi Hospital to institute an independent investigation looking into 
research procedures at the Medical Research Center of the hospital that are 
relevant to the two Science papers and papers in Stem Cells, Biology of 
Reproduction and Molecules and Cells; and asking the President of Hanyang 
University to conduct an independent investigation of activities of the 
Medical School staff and the Institutional Review Board related to the 2004 
and 2005 Hwang et al. papers in Science. 
 
Reporters, please note: As previously indicated, Science editors don't 
anticipate further public comment until the retraction has been finalized. The 
Science Editor-in-Chief will have a formal statement at that time. 
 
(22.) 04 January 2006, 9:00 am U.S. ET -- The journal Science issued the 
following statement regarding the South Korean stem cell probe. 



 
“All authors have indicated a willingness to retract the 2005 paper (“Patient-
Specific Embryonic Stem Cells Derived from Human SCNT Blastocysts” 
May 19 2005, Science Express; June 17, 2005, Science) 
 
“To ensure that the wording of the retraction reflects the final conclusions of 
the Seoul National University (SNU) investigation, Science will finalize the 
retraction text and proceed with the final steps of the retraction process only 
after the SNU investigation is completed next week. 
 
“Science hopes this approach will yield a retraction that will convey 
accurately as much information as possible to the scientific community.” 
 
Please Note: The Editors do not anticipate further media comment until after 
the Investigation Committee has communicated their final report to the 
journal. All Science press package recipients will receive e-mail notification 
prior to publication of the retraction. 
 
(21.) 29 December 2005, 12:45 pm U.S. ET -- The journal Science today 
issued the following statement in response to news  accounts of a press 
conference by a Seoul National University team that has been investigating 
the authenticity of stem-cell research article by Dr. Woo Suk Hwang: 
 
“There is no question in our minds that the stem-cell paper published 19 
May 2005 by the journal Science needs to be retracted, and we are 
proceeding swiftly but appropriately in that direction. As of this writing, 
however, editors at Science still have not received any official notification 
from Seoul National University regarding the interim findings just reported 
in the press, and so we have sent a message to the head of the investigation, 
Dr. Roe Jung-hye, seeking more information. Science also is continuing to 
try and gather all authors’ signatures for the retraction agreement.  
 
“We feel it is important to note that retraction of a scientific paper is an 
editorial and bibliographic tool that is used to correct the permanent 
scholarly record, and it cannot be made based solely upon news reports. We 
are continuing, however, to proceed as quickly as possible toward a 
retraction of the 2005 paper. 
 
“The latest news reports reinforce the authors’ previously received request to 
retract the 2005 paper. We continue to work with the authors on the wording 



of the retraction and obtaining the signatures needed for publication. We 
have given them a deadline of tomorrow, Friday, 30 December. If we have 
not received all of the signatures by tomorrow, Science will be moving 
toward running an editorial retraction, or one signed by the investigation 
committee itself, possibly after the final investigative report is issued.” 
 
-- Science Editor-in-Chief Donald Kennedy 
 
 
(20.) 23 December 2005, 2:00 pm U.S. ET -- Statement by Science Editors 
on Korean Stem Cell Investigation. 
 
“Science has now learned from the Seoul National University investigation 
committee, as transmitted by the head of the investigation, that some of the 
results of the 2005 Hwang et al. paper are the result of substantial research 
misconduct on the part of the authors. These involve portions of the DNA 
fingerprinting data, an exaggeration of the number of teratomas actually 
formed by embryonic stem cell lines, and unverifiable claims about the 
number of lines actually created. 
 
“We are continuing to move forward with a formal retraction of the 2005 
paper. If a statement is not provided in a timely manner by the authors or the 
investigation committee on behalf of Seoul National University, we will 
move forward with an editorial retraction. Both the committee and Science 
are also pursuing possible problems with the 2004 paper. We will continue 
to communicate the results as soon as they become available. 
 
“We call renewed attention to the Editorial Expression of Concern issued on 
22 December and updated today to reflect the preliminary findings of the 
investigation.” 
 
The text is available at: 
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1124185 
 
(19.)  22 December 2005, 3:30 pm U.S. ET -- The following Editorial 
Expression of Concern is published online at Science Express. It is now 
linked online to both of these papers, and it will be published in print in 
Science on 6 January 2006. This is an official notice to the readers of 
Science informing them that concerns have been raised about the validity of 

http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1124185


the 2005 paper, and questions about the 2004 paper are being explored by 
Science Editorial.   
 
(18.) 20 December 2005, 11:30 am U.S. ET - No additional communications 
or retractions have been received from the authors of the 2005 paper.  The 
editors of Science are reviewing both the 2004 and 2005 papers from Dr. 
Hwang's laboratory in light of new questions about the authenticity of 
images in the 2004 paper. So far, there has been no substantiated charge.  
Science will act expeditiously and forcefully when the facts are known. 
 
(17.) 16 December 2005, 2:30 pm U.S. ET – The journal Science and its 
publisher, AAAS, had a teleconference for reporters at 2:30 pm US Eastern 
Time on Friday, 16 December 2005. (To view an AAAS news summary 
of the teleconference and listen to the audio file, visit: 
http://www.aaas.org/news/releases/2005/1216stemcellcall.shtml) 
 
(16.) 16 December 2005, 10:00 am U.S. ET -- Several hours prior to Dr. 
Woo Suk Hwang's press conference in Seoul, Science Editorial received 
direct communication, by telephone, from him and Dr. Gerald Schatten, the 
lead authors of the 2005 paper. They said they wish to retract the paper 
("Patient-Specific Embryonic Stem Cells Derived from Human SCNT 
Blastocysts," May 19 2005, Science Express; June 17, 2005, Science). 

 
Science's stated policy is that all authors must agree to any retraction, and 
Dr. Hwang has assured us that he is contacting his coauthors. Science editors 
will honor the authors’ request and assist them in preparing a retraction.  
 
Science Editorial continues to follow and encourage the official 
investigations now underway and will have no comment on them until the 
investigations have been completed.  
 
(15.) *Entry #15 was added on 28 December 2005 in an effort to provide as 
complete a chronology as possible. 
 
Two corrections were published in the print Science on 16 December 2005, 
and can be found at: 
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/310/5755/1769.   
 

http://www.aaas.org/news/releases/2005/1216stemcellcall.shtml
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/310/5755/1769


There were two errors in Table 2 of "Patient-specific embryonic stem cells 
derived from human SCNT blastocysts" by W. S. Hwang et al. (17 June, 
2005, p. 1777). The table has been corrected. 
 
The second correction concerns “Evidence of a pluripotent human 
embryonic stem cell line derived from a cloned blastocyst” by W. S. Hwang 
et al. (12 Mar. 2004, p. 1669). Contrary to the statements in the second 
paragraph of text and first paragraph of the supporting online material, 
which indicated that there was no financial payment to oocyte and cumulus 
cell donors, some oocyte donors were financially compensated for their 
donation with a payment of approximately U.S. $1,400. The correction has 
been added to the “Version History” of the paper. 
 
(14.) 15 December, 11:20 am U.S. ET – All authors must formally request a 
retraction in writing for Science to retract a paper. Neither Dr. Hwang nor 
any of the co-authors have requested a retraction. Science editors have asked 
Dr. Hwang and his co-authors for clarification regarding unconfirmed news 
reports about requests for retraction. 
 
(13.) 14 December 2005 – “The journal welcomes investigations being 
conducted by institutional authorities in Korea, as well as the inquiry now 
underway at the University of Pittsburgh,” Science’s Editor-in-Chief Dr. 
Donald Kennedy said 14 December 2005, in response to ongoing questions. 
“The journal itself is not an investigative body, but we await answers from 
the authors, as well as official conclusions, before we can come to any 
ourselves. We are doing our best to follow these fast-moving developments, 
and we will continue, as best we can, to keep the scientific community 
informed.” 
 
(12.) 13 December, 4:45 pm U.S. ET -- Science editors confirmed that they 
have now received a letter from eight scientists, stating that “accusations 
made in the press about the validity of the experiments published in South 
Korea are, in our opinion, best resolved within the scientific community.” 
The letter, signed by Ian Wilmut of Edinburgh University and others, states: 
“We encourage Hwang’s laboratory to cooperate with us to perform an 
independent test of his cell lines to determine their nuclear and 
mitochondrial genotype in comparison with the donors of the original cells.” 
At 6:00 p.m. U.S. Eastern Time, Science published this letter on its Science 
Express site, http://www.scienceexpress.org. 
 

http://www.scienceexpress.org


(11.) 13 December – Science Editorial today confirmed that the journal 
Science has received a letter from Dr. Gerald Schatten of the University of 
Pittsburgh Medical Center. Science editors have chosen not to release this 
letter because it contains unsubstantiated allegations, along with Dr. 
Schatten’s request that he be removed as a co-author of Dr. Hwang’s 2005 
paper. Retraction of a paper requires the agreement of all authors. There is 
no mechanism for retracting authorship. No single author, having declared at 
the time of submission his full and complete confidence in the contents of 
the paper, can retract his name unilaterally, after publication, and while 
inquiries are still underway by the Korean authors. Unlike Dr. Schatten, the 
Korean authors have direct contact with the conduct of the experiments. 
“We continue to take this issue seriously,” Dr. Kennedy said, “and we are 
following developments both in South Korea and at the University of 
Pittsburgh.” 
 
(10.) 9 December -- Science Editorial was continuing to review and respond 
to inquiries about the papers by Dr. Hwang and colleagues. Science editors 
asked the authors for further information about questions regarding images 
and DNA fingerprinting records included as Supplemental Online Material. 
Science will disclose new information as that becomes possible. Contrary to 
reports that have come to editors’ attention, Science has never asked Dr. 
Hwang or anyone not to respond to press inquiries, nor has Science 
discouraged him from seeking independent replication of his findings. 
 
(9.) On Monday 5 December, University of Pittsburgh officials said they had 
opened a preliminary inquiry after learning some high-resolution stem-cell 
images in the 2005 Science paper were duplicates, according to news 
accounts. 
 
(8.) On 4 December, Dr. Hwang contacted Science editors at 11:29 p.m. 
Eastern Time to alert us to erroneous duplications in some images published 
as part of the Supporting Online Material for the 2005 paper. Specifically, 
Dr. Hwang reported that “we made some unintentional error by using about 
4 pictures redundantly.” The images in question were labeled: SSEA-3 of 
NT-hESC-3 and NT-hESC-8; SSEA-1 of NT-hESC-5 and NT-hESC-6; 
SSEA-4 of NT-hESC-9 and TRA-1-60 of NT-hESC-11; and SSEA-1 of NT-
hESC-7 and NT-hESC-11. After an investigation of the e-mail, database and 
paper trail between editors and authors, Science determined that the 
redundant images noted above did not appear in the PDF version of the 
paper accepted on 12 May.  In preparation for publishing on Science Express 



and in print, the editors had requested from the corresponding author, Dr. 
Schatten, high resolution images for all the figures.  These author-provided 
high resolution images were received on 10 May and incorporated into a 
new PDF on 12 May for posting in the 19 May Science Express version. 
Some of the high resolution images did not match images that were in the 
version of the paper that peer-reviewers had seen and Science editors had 
accepted. On 13 May, the editor forwarded the new PDF with the high 
resolution images to the authors to ensure that the assembled files were 
correct. Unfortunately, the authors did not notice that the incorporated high 
resolution files contained the figure errors.  Science has e-mailed Dr. 
Schatten and Dr. Hwang to request that they check their files to confirm this 
sequence of events and to shed light on the genesis of the high-resolution 
file. “There is no reason to believe at the moment that it is a problem that 
affects the scientific outcome of the paper,” Dr.  Kennedy said in response to 
questions about the redundant images. 
 
(7.) On 4 December, media outlets reported that the Munhwa Broadcasting 
Corporation (MBC) had publicly apologized for reporting tactics related to a 
22 November, PD Diary program, “The Myth of Hwang Woo-suk and 
Suspicions over Eggs.” It was further reported that the Foundation of 
Broadcast Culture met the following day with Choi Mun-sun, the president 
of MBC, to discuss questions about the ethics of reporting methods 
associated with the segment on Dr. Hwang. 
 
(6.) On 1 December, Dr. Moon-il Park, Director and Chair of the 
Institutional Review Board (IRB) on Human Subjects Research and Ethics 
Committees, Hanyang University Hospital, e-mailed Dr. Kennedy regarding 
the results of an investigation jointly carried out by the hospital IRB and the 
college of Veterinary Medicine, Seoul National University IRB. Dr. Park 
indicated that his findings had been submitted to the Ministry of Health and 
Welfare and National Bioethics Committee (NBC). Dr. Park’s e-mail 
concluded that, contrary to information originally given to Science: “After 
the investigation for the research conducted from late 2002 through late 
2003 and published in issue of February 2004 of Science, we found out that 
1) two researchers under Dr. Woo Suk Hwang’s supervision donated oocytes 
voluntarily without any coercion and 2) approximately US$1,445 was paid 
for direct expenses.” Dr. Moon noted, however, that payment for ova 
donations was not illegal in Korea until January 2005, after the first paper 
was published. Further, the group concluded that Dr. Hwang’s research was 
conducted in accordance with the Helsinki Guidelines of 1964, which 



prohibit coercion of research subjects. “We strongly believe that the 
identified concerns have no impact on the validity of the scientific 
conclusions,” Dr. Park concluded. 
 
(5.) Beginning on 22 November, Science’s press office began to receive 
reporter calls regarding numerous different versions of charges that 
apparently had been made by a Korean television station, Munhwa 
Broadcasting Corporation’s (MBC) “PD Diary” program. “None of these 
allegations have been credible,” Dr. Kennedy said in response to questions 
about the MBC broadcast. “Until a specific, scientifically based claim 
against Dr. Hwang’s findings is reported to us, we will not offer 
speculations.” 
 
(4.) Meanwhile, in an unrelated development, authors of the 2005 paper 
provided Science with corrections to data contained within one table (Table 
2). The corrected table was promptly published on Science’s Web site, and 
was readied for print publication. Science Editor-in-Chief Donald Kennedy 
said at the time: “It is our understanding that the correction of the table does 
not significantly alter the paper’s primary conclusion that patient-specific 
embryonic stem cells were derived from human SCNT-blastocysts.”  
 
(3.) A formal statement by Dr. Schatten and the University of Pittsburgh was 
issued on November 12, 2005.  
 
(2.) A day later, on 11 November, Dr. Schatten informed us that because he 
had come to believe that Dr. Hwang had misrepresented facts about consent 
issues related to the 2004 paper, he would not be able to work with Dr. 
Hwang in the future. Because this information was provided by Dr. 
Schatten, who had not been a co-author on the 2004 paper, Science Editorial 
asked Dr. Hwang to inform us of any concerns regarding his research. Dr. 
Hwang responded to say he was looking into the matter. We further urged 
Dr. Schatten to notify all appropriate institutional authorities about his 
concerns related to the 2004 paper. 
 
(1.) On Thursday, 10 November, Science was alerted by Dr. Schatten of 
reports in the Korean press, alleging that researcher Dr. Sung-Il Roh had 
illegally traded ova. Dr. Roh is a co-author on Dr. Hwang’s 2005 paper, and 
he is acknowledged for assisting with part of the research related to the 2004 
paper. Dr. Schatten reassurred us that “none of the oocytes used in Prof. 



Hwang’s 04 or 05 SCIENCE papers were obtained from reimbursed women 
donors.” 
 
 
Updates to this chronology, and the Science editor-in-chief’s responses to 
ongoing developments, will be provided as they become available. 
   

*  *  * 



 

Additional Questions and Answers 

 

What were the conclusions and methods of the 2004 paper? 

In 2004, the first Hwang paper described, for the first time, the development 
of versatile “pluripotent” human embryonic stem cells, potentially capable 
of becoming any cell in the body, from a cloned human blastocyst. The stem 
cells were harvested from a blastocyst produced by transferring the nucleus 
of a non-reproductive (“somatic”) cell, containing a woman's genetic 
blueprint, into a nucleus-free egg from the same donor. Following this 
transfer, factors within the host egg’s exterior, or cytoplasm, reprogrammed 
its new nuclear contents by activating versatile embryonic genes, while 
silencing the more limited adult somatic cell genes. Researchers were then 
able to collect embryonic stem cells from the resulting cell mass inside the 
cloned blastocysts.  

Hwang and colleagues developed the stem cell line, SCNT-hES-1, after 
collecting 242 eggs from 16 people. (At the time, the researchers reported 
that the donors were unpaid volunteers who had signed informed-consent 
agreements. This information is now being corrected by Science.) From 
these eggs, scientists then cultured 30 blastocysts to obtain 20 suitable inner 
cell masses. By tweaking the amount of time that elapsed between the 
transfer of the nucleus and the activation of the newly transplanted genetic 
material, the team was able to optimize their results: A two-hour delay 
seemed to work best, so that 20 percent of all reconstructed eggs formed 
blastocysts. From the inner cell mass of these blastocysts, a single human 
embryonic stem cell line was obtained.  

What were the primary conclusions of the 2005 paper? 

In 2005, the second Science paper reported that scientists had isolated the 
first human embryonic stem cell lines specifically tailored to match the 
nuclear DNA of patients, both male and female of various ages, suffering 
from disease or spinal cord injury. The paper reported that these cell lines 
would enable the study of human disease in cells in the laboratory and move 
scientists one step closer to the goal of transplanting healthy cells into 



humans to replace cells damaged by diseases such as Parkinson's and 
diabetes. 
 
Hwang, Schatten and colleagues reported in the second paper that each of 
the 11 new human embryonic stem cell lines was created by transferring the 
nuclear genetic material from a non-reproductive cell of a patient into a 
donated egg, or "oocyte," whose nucleus had been removed. Next, oocytes 
with patient genetic material were allowed to grow to the blastocyst stage of 
embryo development. Stem cells were then derived from the inner cell mass 
of the blastocyst. In laboratory culture, these cell lines displayed signs of 
immunological compatibility with the patients' cells, the authors reported.  
 
At the time of submission, authors provided documentation to show that 
oocyte donors were unpaid volunteers who signed informed-consent 
agreements. (This information is now being corrected by Science.) A related 
Policy Forum article in Science discussed international oversight and ethical 
issues in oocyte donation. 
 
What consent-related information or supplemental materials were 
published along with these Science papers? What did Science do to 
ensure appropriate ethics guidelines were followed? 
 
Science Editorial exercised unusually careful diligence prior to acceptance of 
this paper, by reviewing documentation stating that all egg donors were 
unpaid, un-coerced volunteers who had given prior consent.  
 
Proper documentation -- in the form of a summary of the informed consent 
process for the 2004 paper, and donor consent forms and Institutional 
Review Board approval forms for the 2005 paper -- was published along 
with the research.  
 
Specifically, the text of the 2004 paper and the related Supplemental Online 
Material (SOM) stated that only unpaid, un-coerced egg donations were used 
in the research. Specifically, the text and SOM stated: 
 
Manuscript text read as follows: “Although expenses for public 
transportation and injections administered by medical personnel could have 
been provided, none of the donors requested this and therefore no financial 
reimbursement in any form has been paid.” 
 



Supplemental Online Material read as follows:  “Donors understood that 
neither they nor their relatives would benefit from this research. Donations 
were made without coercion or financial payment. Although expenses for 
public transportation and injections administered by medical personnel could 
have been provided, none of the donors requested this reimbursement.” 
 
Science editors have prepared a correction related to oocyte recruitment, 
related to the 2004 paper. 
 
 




