
www.sciencemag.org SCIENCE VOL 311 6 JANUARY 2006 23

FOCUS Violence in
the universe

30

New leadership
at Los Alamos

33

get an admission of wrongdoing from Kim,

Han says, the TV team resorted to some mis-

representation of its own. When the producers

met him on 20 October, Han and his partner

filmed Kim with a hidden camera; they didn’t

reply when he asked if they were recording

him. In the interview, Han told Kim they had

information that could prove Hwang’s work

was falsified. He also tricked Kim into believ-

ing that Korean prosecutors had begun an

investigation and told Kim he didn’t want to

see him get hurt. 

On hidden camera, Kim then told Han he

followed directions from Hwang to make

photographs of two cell lines appear to repre-

sent 11 cell lines. The falsified photos appear

in the supplementary online material accompa-

nying the 2005 Science paper. Han says he now

“really repents” their unethical reporting ruses.

And those lapses nearly led to their work being

dismissed entirely.

But on 11 November, before PD Notebook

broadcast any of its f indings, Schatten

announced he was terminating his relationship

with Hwang because of concerns about “ethi-

cal breaches” in oocyte collection. Schatten

emphasized that he was still confident of the

research results. On 22 November, MBC

broadcast the PD Notebook program contain-

ing allegations that donors were paid for eggs

used in the research leading to the 2004 paper,

that junior lab members were among the

donors, and that Hwang had lied about the

oocyte sources in the Science paper. Two days

later, Hwang admitted in a press conference

that he knew about junior members donating

eggs but lied to protect their privacy. He

resigned as director of the newly announced

Stem Cell Hub but vowed to continue his

research (Science, 2 December 2005, p. 1402). 

Despite Hwang’s admissions,

PD Notebook producers bore the

brunt of public anger over the rev-

elations. The backlash intensified

after Han and another top producer

held a 2 December press confer-

ence announcing that a report

questioning the authenticity of

Hwang’s work was yet to come.

After Sun Jong Kim and another

colleague in Pittsburgh, Jong

Hyuk Park, told another television

program that the interview with

PD Notebook had been coerced, all

12 of the PD Notebook sponsors

canceled their ads, and on 4 Decem-

ber, MBC apologized for the pro-

ducers’ use of unethical tactics. 

Producer Kim says that 20,000 angry post-

ings filled up MBC’s online bulletin boards,

and that the network received so many threat-

ening calls that reporters had a hard time using

the phones for work. On 7 December, MBC

suspended PD Notebook and decided not to air

the segment covering questions about the

2005 paper and the interview with Sun Jong Kim.

Given Hwang’s popularity among the

Korean public and the trust he enjoyed among

researchers worldwide, the matter might well

have ended there. But, according to an official

of the Biological Research Information Cen-

ter (BRIC), which provides online news on

scientif ic trends and careers primarily for

young researchers, at 5:28 a.m. on 5 Decem-

ber, a contributor to a BRIC Internet message

board placed a cryptic post with the English

header, “The show must go on ...” The anony-

mous poster suggested that readers look for

duplicated pictures among the supporting

online material accompanying the 2005 Science

paper. The poster ended his message with the

tease: “I found two! There are rumors that there

are more …”

More than 200 posts followed, identifying

apparently duplicated photographs. There was

also an online discussion about whether someone

Speak no evil. MBC’s initial broadcast on irregularities in egg
donation for Hwang’s research set off a wave of protests.

C
R

E
D

IT
: 
K

IM
 J

A
E

-H
W

A
N

/A
F

P
/G

E
T

T
Y

 I
M

A
G

E
S

The paper landed in Science’s online database

on 15 March 2005, a Tuesday. Immediately, the

journal’s editors recognized a submission of

potentially explosive importance. A group in

South Korea was describing 11 embryonic stem

(ES) cell lines created from the DNA of ailing

patients. The advance, eagerly anticipated in the

stem cell world, would be a first, and critical to

using stem cells to combat disease. 

Little did Science’s editors, or the nine out-

side researchers who would examine the paper

with varying degrees of scrutiny, realize just

how explosive the paper would be. Today, its

lead author Woo Suk Hwang stands accused of

one of the boldest scientific frauds in memory.

Investigators at Seoul National University

(SNU), where most of the work was done,

announced on 29 December that they could

find no evidence of any of the 11 stem cell

lines claimed in the paper. On the 10th floor of

Science’s offices in Washington, D.C., mean-

while, members of the editorial department are

spotting problems in Hwang’s 2005 paper, as

well as another landmark paper from his group

published in 2004. 

Could Science have detected the fraud?

Science’s editors and many stem cell researchers

believe not: The 2005 paper was positively

received by its peer reviewers, upon whom

Science relied heavily to determine whether the

paper was worth publishing. “Peer review

cannot detect [fraud] if it is artfully done,” says

Donald Kennedy, Science’s editor-in-chief. And

the reported falsifications in the Hwang paper—

image manipulation and fake DNA data—are

not the sort that reviewers can easily spot. 

Martin Blume, editor-in-chief of the

American Physical Society and its nine

physics journals, says that peer review over-

looks honest errors as well as deliberate

fraud. “Peer review doesn’t necessarily say

that a paper is right,” he notes. “It says it’s

worth publishing.” 

That said, Science, like other high-profile

journals, aggressively seeks f irsts: papers

that generate publicity and awe in the scien-

tif ic community and beyond. The practice

comes with some risks, critics say, because

by definition firsts haven’t been replicated.

“Is the reviewing looser” on a potentially

high-impact paper? asks Denis Duboule, a

geneticist  at  the University of Geneva,

Switzerland, who sits on Science’s Board of

Reviewing Editors.  “Frankly,  I  don’t

… And How the Problems Eluded Peer

Reviewers and Editors

STEM CELLS

Continued on page 25

�

Why ID 
isn’t science

34

Published by AAAS

 o
n 

Ju
ly

 1
6,

 2
00

9 
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 

http://www.sciencemag.org


know.” The Hwang paper was accepted 58 days

after submission, slightly more swiftly than the

average of 81 days.

Science has also not instituted certain poli-

cies, such as requesting that authors detail

their contributions to a paper or performing

independent analyses of images, that some

believe might deter fraud. The latter will

change in January, when certain images in

papers near acceptance will be enlarged and

scrutinized by Science staffers—a plan in

place prior to the Hwang debacle.

After receiving the Hwang

paper, Science sent it to two mem-

bers of its Board of Reviewing Edi-

tors, who had 48 hours to proffer

their opinions on whether it should

be among the 30% of papers sent

out for review. (The journal later

sent the paper to four additional

board members.) Science declined

to identify the board members who

vetted it. 

Board members do not inspect

a paper’s data but instead look for

“a mixture of novelty, originality,

and trendiness,” explains Duboule.

On 18 March, after receiving posi-

tive feedback from the two board

members, an editor sent the paper

to three stem cell experts for

review. They were given a week, a

fairly common time frame.

In this role, “you look at the data

and do not assume it’s fraud,” says

one expert who told a Science

reporter he reviewed the paper on

condition that his name not be used.

As a reviewer, he says, he sought to

ensure that the scientists had identi-

fied key markers that distinguish

stem cells from other cells and that

the DNA “fingerprints” from the

stem cells matched those from the

patients. The photographs of stem

cells and fingerprint data appeared

to be in order, he says. 

In fact, a number of the images purporting to

be of distinct stem cells garnered from patient

cells were neither distinct nor from patients. The

cells had been extracted from fertilized

embryos, the SNU committee alleged, and, in

the published version now being analyzed, sup-

posedly different colonies were duplicated or

overlapping members of the same ones. 

But ES cell colonies often look alike, says

John Gearhart of Johns Hopkins University in

Baltimore, Maryland, and “you don’t really

look at a photograph to say, ‘That’s the same

colony turned around.’” A member of Science’s

Board of Reviewing Editors, Gearhart declines

to say whether he examined the paper prior to

publication. Even knowing now about the

fraud, Gearhart says the deceptions are difficult

to spot with his naked eye. 

The paper also displayed DNA fingerprints

that it claimed were of patients’ DNA and

genetically matched stem cell lines. Here again,

the peer reviewers were fooled. According to

the SNU investigation, the analyses were per-

formed solely on samples of the patients’DNA.

Only by monitoring an ongoing experiment or

analyzing the sample being tested could this

deception be unveiled, says David Altshuler of

the Broad Institute in Cambridge, Massachu-

setts, who pored over the DNA fingerprinting

data after problems with the paper arose. He

says he saw nothing amiss. “The whole issue

would boil down to, is the stuff in this tube …

from the DNA sample of the donor or the DNA

sample of the stem cell line?” says Altshuler. 

Although the flaws in the Hwang paper

were especially difficult for reviewers to catch,

the peer-review system is far from foolproof,

its supporters concede. In 1997, editors at the

British Medical Journal (BMJ) described a

study in which they inserted eight errors into a

short paper and asked researchers to identify

the mistakes. Of the 221 who responded, “the

median number spotted was two,” says

Richard Smith, who edited BMJ from 1991

until 2004. “Nobody spotted more than five,”

and 16% didn’t find any. 

Some journals have taken steps they hope

will keep their pages cleaner. Beginning

around 2000, the Journal of the American

Medical Association (JAMA) and other major

medical journals began requiring that every

author detail his or her contributions to the

work. “Obviously, people can lie and cheat, but

they have to do it with the knowledge that their

colleagues know, and that’s a lot harder to do,”

says JAMA Deputy Editor Drummond Rennie,

who came up with the idea in 1996. “And later,

they have to answer for it.”

Although this policy is mandatory at many

medical journals, it’s voluntary at Blume’s

physics journals and at Nature. Science has not

adopted this approach. “If the

paper is wrong and has to be

retracted, then everyone takes the

fall,” says Kennedy, who believes

that detailing contributions can be

“administratively complex,” and

that perpetrators may be less than

honest about their contributions. 

But some scientists such as

Duboule and Gearhart believe

Science should require authors to

describe their contributions. “There

should have been some documen-

tation” of who did what on the

Hwang project, says Gearhart.

Not only might it now be easier

to assign responsibility, but another

benefit, says Gearhart, would also

be in clarifying the role of a lead

author, Gerald Schatten of the Uni-

versity of Pittsburgh in Pennsyl-

vania. Lead authors are often

considered responsible for the

integrity of the data, and Schatten

has come under heavy criticism for

acting principally as an adviser to

the South Korean group. The Uni-

versity of Pittsburgh has launched

its own investigation into Schat-

ten’s role in the research.  

In the aftermath of the Hwang

case, editors at Science will be hav-

ing “a lot of conversations about how

we can improve the evaluation of

manuscripts,” says Kennedy. One thing unlikely

to change is the aim of high-profile journals to

publish, and publicize, firsts. “You want the excit-

ing results, and sometimes the avant-garde excit-

ing results don’t have the same amount of support-

ing data as something that’s been repeated over

and over and over again,” says Katrina Kelner,

Science’s deputy managing editor for life sci-

ences. In weighing whether to publish papers such

as these, “it’s always a judgment call,” she says.

But studies are rarely accepted as dogma until

they’re replicated, says Altshuler, a distinction

often lost on the general public—and sometimes

other scientists—amid the hype that envelops

firsts such as Hwang’s paper. Says Altshuler, “A

culture that wanted to see things reproduced

before making a big deal out of them would prob-

ably be a healthier culture.” –JENNIFER COUZIN

With reporting by Gretchen Vogel.

6 JANUARY 2006 VOL 311 SCIENCE www.sciencemag.org24

C
R

E
D

IT
: 
K

. 
B

U
C

K
H

E
IT

/S
C

IE
N

C
E

NEWS OF THE WEEK

Duplicate deception. Photo-

graphs purported to be of 

distinct stem cell lines were

actually overlapping images of

the same colony.

Published by AAAS

 o
n 

Ju
ly

 1
6,

 2
00

9 
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 

http://www.sciencemag.org

