22

STEM CELLS

U.S. budget

How Young Korean Researchers
Helped Unearth a Scandal ...

SEOUL AND TOKYO—The announcement
delivered a devastating blow to stem cell
researchers around the world: On 29 Decem-
ber, a Seoul National University (SNU) inves-
tigative team said there was no evidence Woo
Suk Hwang and his team had produced any
of the patient-specific stem cells they
described in a June 2005 Science paper.
Many Koreans lamented that the revelations
dashed the country’s hopes for worldwide sci-
entific respect. But the report also vindicated
dozens of anonymous young Korean scien-
tists who, without knowing one
another, worked together and with
the media to unravel a huge scien-
tific fraud.

Two papers published in Science
by Hwang and colleagues at sev-
eral institutions in Korea and the
United States were hailed as semi-
nal breakthroughs in stem cell
research. A March 2004 paper
reported the first stem cell line
produced from a cloned human
embryo. The second paper, pub-
lished in May 2005, reported the
creation of 11 stem cell lines that
genetically matched nine patients
with spinal cord injury, diabetes,
and an immune system disorder.
Scientists hope such stem cells
could someday lead to insights into
many hereditary conditions as well
as the creation of replacement tissues
genetically matched to patients.

Those hopes, however, began
to unravel shortly after midnight
on 1 June 2005, when someone
sent a message to the “tip off”
mailbox on the Web site of a long-
running investigative TV news program
called PD Notebook aired by the Seoul-based
Munhwa Broadcasting Corp. (MBC).
According to one of the program’s producers,
Bo Seul Kim, the writer said his conscience
had been bothering him over problems he
knew of with Hwang’s research. Asking
PD Notebook to contact him, he closed his
message by writing: “I hope you don’t refuse
this offer to get at the truth.”

They didn’t. When PD Notebook execu-

6 JANUARY 2006 VOL 311

tive producer Seung Ho Choi read the mes-
sage several days later, he asked producer Hak
Soo Han to meet the tipster that night.
According to Han’s recollection of the meet-
ing, the tipster said he had been involved in
the research leading to Hwang’s 2004 paper in
Science. He agreed to an interview on tape as
long as his identity was concealed, during
which he said he had left the team because of
ethical and technical concerns. He claimed
that despite Hwang’s statements to the con-
trary, some of the eggs used for that research

Clear misconduct. Jung Hye Roe, SNU’s dean of research affairs, announced that
the investigative committee found no evidence of cloned stem cells in Hwang's lab.

came from junior researchers in Hwang’s lab.
Producer Kim says the scientist provided
names, donation records, and an e-mail mes-
sage he had received from one of the
researchers saying she had donated eggs
under pressure from Hwang. The tipster also
claimed that based on his knowledge of the
team’s work, Hwang couldn’t have produced
the patient-specific stem cells reported in the
2005 paper, although he admitted having no
hard evidence of fabrication.

Published by AAAS

Heat source for
Saturn’s moons

“It was very difficult for me to believe what
this person was suggesting,” Han told Science.
But the tipster’s documentation of problems
surrounding egg donations seemed trust-
worthy. So Han decided to look into the
2005 paper as well. The producers persuaded
two others with inside knowledge of Hwang’s
lab to help. Han also recruited three scientists
from outside the Hwang team as consultants.

Han says the PD Notebook team and its
advisers began to identify potential problems
with the paper, using tactics that they later
conceded were journalistically unethical.
Claiming they were working on a documen-
tary about Korean biotechnology, PD Note-
book reporters interviewed co-authors of the
2005 paper and found that the majority had
never actually seen the cloned embryonic stem
cells. The TV crew also learned from their
advisers that teratomas, benign
tumors that embryonic stem cells
form when injected under the
skin of experimental mice, had
been produced only for stem cell
lines 2 and 3; careful scientists
would have produced teratomas
from all 11 lines.

Kim says that because one of
the informers suggested that the
stem cell lines in the 2005 paper
could have come from MizMedi
Hospital in Seoul, the producers
requested and received the DNA
fingerprinting data for 15 lines
derived at the hospital from
embryos created through in vitro
fertilization. Through one of their
sources, the producers got a sample
of stem cell line number 2 and
passed it to an independent testing
laboratory. The lab found that line
number 2 genetically matched a
MizMedi line. “Did we actually
have evidence that Hwang faked his
research?” Han recalls wondering.
(SNU would come to the same
conclusion months later, announc-
ing on 29 December that stem cell lines 2 and
3 from Hwang’s lab came from MizMedi’s
stem cells.)

Han says he got the news of the lab test
results on 19 October while he was in
the United States preparing to interview Sun
Jong Kim, another co-author of the
2005 paper who had left MizMedi to join the
University of Pittsburgh research team led by
Gerald Schatten, a Hwang collaborator and
co-author of the 2005 paper. In an attempt to

SCIENCE www.sciencemag.org

CREDIT: JUNG YEON-JE/AFP/GETTY IMAGES

Downloaded from www.sciencemag.org on December 5, 2009


http://www.sciencemag.org

CREDIT: KIM JAE-HWAN/AFP/GETTY IMAGES

Violence in
the universe

Speak no evil. MBC's initial broadcast on irregularities in egg
donation for Hwang's research set off a wave of protests.

get an admission of wrongdoing from Kim,
Han says, the TV team resorted to some mis-
representation of its own. When the producers
met him on 20 October, Han and his partner
filmed Kim with a hidden camera; they didn’t
reply when he asked if they were recording
him. In the interview, Han told Kim they had
information that could prove Hwang’s work
was falsified. He also tricked Kim into believ-
ing that Korean prosecutors had begun an
investigation and told Kim he didn’t want to
see him get hurt.

On hidden camera, Kim then told Han he
followed directions from Hwang to make
photographs of two cell lines appear to repre-
sent 11 cell lines. The falsified photos appear
in the supplementary online material accompa-
nying the 2005 Science paper. Han says he now
“really repents” their unethical reporting ruses.
And those lapses nearly led to their work being
dismissed entirely.

But on 11 November, before PD Notebook
broadcast any of its findings, Schatten
announced he was terminating his relationship
with Hwang because of concerns about “ethi-
cal breaches” in oocyte collection. Schatten
emphasized that he was still confident of the
research results. On 22 November, MBC
broadcast the PD Notebook program contain-
ing allegations that donors were paid for eggs
used in the research leading to the 2004 paper,
that junior lab members were among the
donors, and that Hwang had lied about the
oocyte sources in the Science paper. Two days
later, Hwang admitted in a press conference
that he knew about junior members donating
eggs but lied to protect their privacy. He
resigned as director of the newly announced
Stem Cell Hub but vowed to continue his
research (Science, 2 December 2005, p. 1402).

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 311

New leadership
at Los Alamos

Despite Hwang’s admissions,
PD Notebook producers bore the
brunt of public anger over the rev-
elations. The backlash intensified
after Han and another top producer
held a 2 December press confer-
ence announcing that a report
questioning the authenticity of
Hwang’s work was yet to come.
After Sun Jong Kim and another
colleague in Pittsburgh, Jong
Hyuk Park, told another television
program that the interview with
PD Notebook had been coerced, all
12 of the PD Notebook sponsors
canceled their ads, and on 4 Decem-
ber, MBC apologized for the pro-
ducers’ use of unethical tactics.

Producer Kim says that 20,000 angry post-
ings filled up MBC’s online bulletin boards,
and that the network received so many threat-
ening calls that reporters had a hard time using
the phones for work. On 7 December, MBC

STEM CELLS

Why ID

suspended PD Notebook and decided not to air
the segment covering questions about the
2005 paper and the interview with Sun Jong Kim.

Given Hwang’s popularity among the
Korean public and the trust he enjoyed among
researchers worldwide, the matter might well
have ended there. But, according to an official
of the Biological Research Information Cen-
ter (BRIC), which provides online news on
scientific trends and careers primarily for
young researchers, at 5:28 a.m. on 5 Decem-
ber, a contributor to a BRIC Internet message
board placed a cryptic post with the English
header, “The show must go on ...” The anony-
mous poster suggested that readers look for
duplicated pictures among the supporting
online material accompanying the 2005 Science
paper. The poster ended his message with the
tease: “I found two! There are rumors that there
are more ...”

More than 200 posts followed, identifying
apparently duplicated photographs. There was
also an online discussion about whether someone

Continued on page 25

... And How the Problems Eluded Peer
Reviewers and Editors

The paper landed in Science’s online database
on 15 March 2005, a Tuesday. Immediately, the
journal’s editors recognized a submission of
potentially explosive importance. A group in
South Korea was describing 11 embryonic stem
(ES) cell lines created from the DNA of ailing
patients. The advance, eagerly anticipated in the
stem cell world, would be a first, and critical to
using stem cells to combat disease.

Little did Science’s editors, or the nine out-
side researchers who would examine the paper
with varying degrees of scrutiny, realize just
how explosive the paper would be. Today, its
lead author Woo Suk Hwang stands accused of
one of the boldest scientific frauds in memory.
Investigators at Seoul National University
(SNU), where most of the work was done,
announced on 29 December that they could
find no evidence of any of the 11 stem cell
lines claimed in the paper. On the 10th floor of
Science’s offices in Washington, D.C., mean-
while, members of the editorial department are
spotting problems in Hwang’s 2005 paper, as
well as another landmark paper from his group
published in 2004.

Could Science have detected the fraud?
Science’s editors and many stem cell researchers

Published by AAAS

believe not: The 2005 paper was positively
received by its peer reviewers, upon whom
Science relied heavily to determine whether the
paper was worth publishing. “Peer review
cannot detect [fraud] if it is artfully done,” says
Donald Kennedy, Science’s editor-in-chief. And
the reported falsifications in the Hwang paper—
image manipulation and fake DNA data—are
not the sort that reviewers can easily spot.

Martin Blume, editor-in-chief of the
American Physical Society and its nine
physics journals, says that peer review over-
looks honest errors as well as deliberate
fraud. “Peer review doesn’t necessarily say
that a paper is right,” he notes. “It says it’s
worth publishing.”

That said, Science, like other high-profile
journals, aggressively seeks firsts: papers
that generate publicity and awe in the scien-
tific community and beyond. The practice
comes with some risks, critics say, because
by definition firsts haven’t been replicated.
“Is the reviewing looser” on a potentially
high-impact paper? asks Denis Duboule, a
geneticist at the University of Geneva,
Switzerland, who sits on Science’s Board of
Reviewing Editors. “Frankly, I don’tp

6 JANUARY 2006

isn‘t science

23

Downloaded from www.sciencemag.org on December 5, 2009


http://www.sciencemag.org

CREDIT: COURTESY OF P. BAGLA

Continued from page 23
should inform Science. Someone did e-mail
Science editors pointing out the duplicated pho-
tos. By that time, however, Hwang had already
notified the journal of what he termed an acciden-
tal duplication of some of the photos. Science
editors and scientists around the world were still
willing to give Hwang the benefit of the doubt,
believing that photos had been mixed up sometime
between paper acceptance and publication online.

But the BRIC posts continued. On 6 Decem-
ber, another anonymous BRIC poster wrote that
there appeared to be duplications in the DNA
fingerprinting traces and posted evidence to
support that claim the following day. At about
this time, the BRIC postings were reported in
the general Korean media and then picked up
worldwide. On 12 December, SNU said it would
launch an investigation. With public opinion
starting to turn, on 15 December, MBC broad-
cast the PD Notebook segment showing Kim—
with his face blurred—admitting that he doc-
tored photographs at Hwang’s direction. The
next day, Hwang and Schatten told Science they
wanted to withdraw the 2005 paper.

Like most scientists in Korea, Hong Gil Nam,
a chemist at Pohang University of Science and

TERRORISM

Technology and BRIC's first director, has mixed
feelings about how the drama has played out. He’s
sorry to see the scandal unfold but hopeful that the
postings on BRIC indicate that “young scientists
have a good attitude toward research integrity.”
The SNU committee is continuing its work,
investigating the legitimacy of Hwang’s 2004
paper in Science and the group’s more recent
paper in Nature claiming to have produced the
first cloned dog. A host of questions remain about
whether and when other people at the lab learned
about the fraud. Korea’s Supreme Public Prose-
cutors’ Office says it is considering a probe of
possible criminal activity, pending the outcome
of the SNU investigation. The BRIC message
board is as lively as ever. And MBC resumed
broadcasting PD Notebook on 3 January, this
time with more people from within Hwang’s lab
who were willing to talk about what their dis-
graced boss had done. Among the revelations,
PD Notebook alleges that Hwang’s team collected
more than 1600 oocytes from egg donors—not
the 427 originally reported—for cloning research
for the 2004 and 2005 papers.
—SElI CHONG AND DENNIS NORMILE
With reporting by Gretchen Vogel.

Indian Scientist Slain in Surprise Attack

HYDERABAD, INDIA—A retired mathemat-
ics professor was shot and killed, and four
colleagues were wounded, at the Indian
Institute of Science (IISc), one of India’s
premier research outfits, on 29 December.
Police have branded the incident in Bangalore
a terrorist attack, although as
Science went to press, no group
had claimed responsibility.

The slain scientist, M. C. Puri of
the Indian Institute of Technology
in New Delhi, was a specialist in
operations research, or the use of
mathematics to aid in decision-
making. Among the injured is
IISc’s Vijay Chandru, co-inventor
of Simputer, a hand-held comput-
ing device. The injuries of Chan-
dru and the other victims were not
life-threatening.

The attack came without warn-
ing on the last day of an interna-
tional meeting on operations
research. “There were no security
alerts issued to us,” says IISc
Director Padmanabhan Balaram. According
to eyewitness accounts, at about 7:30 p.m., a
single gunman wielding an automatic rifle
began spraying bullets into a crowd of scien-
tists filing out of an auditorium after the day’s
last talk. “A few of us were walking to the next
building when we heard sounds like the heavy
use of firecrackers,” says S. Sadagopan, direc-

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 311

Victim. M. C. Puri.

tor of the Indian Institute of Information
Technology in Bangalore. On 3 January,
police announced the arrest of a suspect: a
35-year-old man who claimed to be a mem-
ber of Lashkar-e-Taiba, a Pakistan-based
militant organization.

The incident has sent jit-
ters through India’s vast
R&D establishment. At the
annual Indian Science Con-
gress here in Hyderabad this
week, police assigned 5000
officers to protect the 5000
participants, including 75
foreigners. And aftershocks
are being felt in Bangalore.
In addition to IISc, the
region, India’s Silicon Val-
ley, is home to more than
150 information technology
firms, the Indian Space
Research Organization, and
several high-profile defense
labs. The space and defense
labs say they have enhanced
already tight security. But IISc, with more than
400 researchers and 2000 students, is an aca-
demic campus largely open to the public.
Balaram says he does not want IISc to become
a high-security zone as a consequence of the
attack: “The ambience of the university will be
lost if you convert it into an armed fortress.”

—PALLAVA BAGLA

Published by AAAS

N\ OF

Some Things on the Horizon for 2006:

European Thumbs Green for GM

BERLIN—The new year is looking brighter for
European researchers and farmers who want
to plant genetically modified (GM) crops. On
14 December, the German government
approved the first three varieties of GM maize
to be allowed in the country, and a few days
later, new agricultural minister Horst Seehofer
said he would encourage the planting of GM
crops. That's a stark contrast from Seehofer’s
predecessor, Renate Kunast, who as a member
of the Green Party pushed through restrictions
on GM planting that researchers said made
field trials impossible (Science, 25 June 2004,
p. 1887).

In late December, the European Commission
proposed new rules that would allow organic
foods to be labeled as such with up to 0.9%
accidental contamination with GM products or
seeds from neighboring farms or during pro-
cessing. Several consumer groups have vowed
to fight the proposal to protect what Friends of
the Earth Europe says are consumers who want
food free of “genetic contamination.”

—GRETCHEN VOGEL

Lobbyists Tout Funding Poll

Science boosters believe that the results of a
November poll offer one more reason for law-
makers to jump onto the bandwagon this year
and increase federal support for academic
research—especially if nobody thinks too
much about what the answers might mean.

Commissioned by a coalition of business
leaders, educators, and professional societies
(futureofinnovation.org), the survey reports
that 78% of 800 adults, all registered voters,
favor spending tax dollars on academic sci-
ence. Some 70% say they like a key compo-
nent of one plan being peddled to Congress
(Science, 21 October 2005, p. 423) that
would increase federal funding for the physi-
cal sciences by 10% annually for the next
7 years. Support tops 80% among Democrats
and those with postgraduate training.

Still, answers to an open-ended question
about the value of “university research”
revealed some fuzziness about what that
phrase actually signifies. One respondent,
for example, wrote that “it is very important
that young kids get an opportunity [to learn
math and science]”; another noted that “edu-
cation is one of the most important issues we
face today.”

-JEFFREY MERVIS

6 JANUARY 2006

25

Downloaded from www.sciencemag.org on December 5, 2009


http://www.sciencemag.org

